Abonnement

Naar de bioscoop, of toch liever je eigen thuisbioscoop?

/

Net zoals met alles is er dankzij het internet en technologie veel veranderd in ons dagelijks leven. Niet alleen de manier hoe we werken en met elkaar communiceren is veranderd, ook de manier waarop we consumeren is vergeleken met 10 tot 15 jaar geleden totaal veranderd.

Wanneer we kijken naar de film en media industrie dan zie je dat de manier waarop we films en series kijken totaal is veranderd. In de jaren 90 tot 2000. Ging je voor een nieuwe film naar de bioscoop. Voor oudere films en de B-selectie ging je naar de videotheek en series keek je gewoon op tv. De keuze was beperkt en de manier waarop je keek ook.

Hoe kijken we tegenwoordig naar content?

Tegenwoordig ga je voor blockbusters (de echte hollywood films) nog naar de bioscoop. Maar voor andere films en series gebruiken we nu vooral de streamingdiensten zoals Netflix, Amazon Prime, Google Play en het in Nederland veel gebruikte Videoland om er maar een paar te noemen.

Hiervoor betalen we elke maand netjes middels een abonnement een klein bedrag en hebben we op al onze apparaten toegang tot een gigantische database van films en series. Geen wonder dat videotheken snel van het toneel zijn verdwenen nadat internet mega populair en toegankelijk werd.

Ook de manier waarop we kijken naar al deze content is veranderd. Omdat er zo’n groot aanbod van kwaliteit series is. Moeten bioscopen en de filmmakers die bioscoopfilms maken wereldwijd veel meer moeite doen om mensen naar de bioscoop te trekken. Een bioscoop moet dus een complete ervaring worden en echt een gezellige middag of avond uit.

Je eigen bioscoopervaring met een thuisbioscoop

Niet alleen het gigantische aanbod films en series zorgt ervoor dat mensen graag thuis een filmpje kijken. Ook de technologie waarmee het mogelijk is gemaakt om thuis een ware bioscoopervaring te creëren zorgt voor een terugloop van bioscoopbezoekers.

Denk aan grote dunne muurvullende LED televisies, of zelfs beamers die redelijk betaalbaar zijn geworden. Sluit daar een 5.1 homecinema set op aan en je hebt een fantastische kijkervaring thuis. Een echte thuisbioscoop met al je eigen comfort om je heen. Deze elektronische producten zijn redelijk toegankelijk geworden door de betaalbare prijzen. En met een korting op elektronica wordt het nog leuker om een thuisbioscoop aan te schaffen.

Neem daar een Netflix Abonnement bij en je kunt de hele avond je favoriete serie bingewatchen. Geen reden meer voor de bioscoop, of toch wel?

Bezoekersaantallen nemen toe

Het opmerkelijke hierin is dat de afgelopen 10 jaar de bezoekersaantallen van mensen die naar de bioscoop gaan alleen maar is toegenomen. Dat terwijl je zou verwachten dat er met de opkomst van het internet en met name de vele streamingdiensten er minder mensen naar de bioscoop zouden gaan. Ook Kinepolis (voorheen Utopolis) kent een flinke toename en hogere omzet van bezoekers in hun Kinepolis filmzalen.

Niets is minder waar. Het aantal bioscoopbezoekers steeg in 2017 zelfs naar bijna 36 miljoen bezoekers wat 5,3 procent meer is ten opzichte van een jaar eerder. De reden hiervoor zou onder andere het toename van filmzalen zijn. Wel neemt de populariteit van de Nederlandse film af. Zo stond er in 2017 geen enkele Nederlandse film in de top 20 van best scorende bioscoopfilms in Nederland.

Een avondje uit naar de bioscoop staat bij veel Nederlanders nog steeds in de top 5 van uitjes. Maar ook bingewatchen of gewoon lekker van een film of serie genieten via een Netflix of Amazon Prime abonnement op je eigen thuisbioscoop is erg populair geworden de laatste jaren.

Bioscoop vs Thuisbioscoop

De een kijkt liever een film in de bioscoop, de ander kiest voor streamen, en sommige mensen doen het gewoon allebei met regelmaat. Laten we daarom eens kijken naar de wezenlijke verschillen en de voor en nadelen van de bioscoop en thuisbioscoop naast elkaar neerleggen.

Prijsverschil en kosten

Met 36 miljoen bioscoopbezoekers per jaar, wat ongeveer uitkomst op een bioscoopbezoek van 2,1 keer per Nederlander. Kun je zeggen dat de kosten van het kijken van een film in de bioscoop meevallen.

Een complete thuisbioscoop aanschaffen lijkt een grotere investering dan 2 keer per jaar naar de bioscoop. Dit is natuurlijk geen ideale vergelijking want je gebruikt je televisie en homecinema set voor veel meer dan alleen een film. Daarnaast gaan deze wel meer dan 10 jaar mee.

Het verschil zit hem natuurlijk vooral in het kijken van een film. Tegenwoordig heeft bijna Iedereen heeft wel een mooie dunne televisie thuis staan. En is het alleen nog een kwestie van een Netflix abonnement aanschaffen, en wat lekkers voor bij de film of serie. Je hoeft nergens naar toe en hebt geen last van reiskosten en te hoge prijzen voor popcorn, chips, een drankje en andere lekkernij die je normaal gesproken in de bioscoop koopt.

Relatief gezien is een avond je bingewatchen een stuk goedkoper dan met het hele gezin naar de bioscoop.

Kijkervaring

Hoewel je thuis een heel eind komt met een luxe elektronica producten zoals een 75 inch LED televisie. En bijvoorbeeld een 5.1 Dolby Surround home cinema set voor topkwaliteit geluid. Is het nog steeds lastig om het een echte bioscoopervaring na te bootsen.

De films die in bioscopen worden gedraaid zijn helemaal voor de bioscoop afgemixt. Dat wil zeggen dat het geluid en beeld tot in detail zijn geperfectioneerd om de ervaring van het kijken naar een film op het witte doek geweldig te maken.

Het geluid staat heel hard, de lage tonen voel je ook gewoon echt, en worden snelle actie films en films met special effects een ware sensatie in de bioscoop. Hoewel je thuis een heel eind komt, is het nooit zo vet en machtig als in een bioscoop.

Lekkernij voor erbij

Of je nu thuis geniet van je eigen thuisbioscoop of in een echte bioscoop naar een hollywood blockbuster gaat kijken. Je wilt er altijd wat lekkers bij eten en drinken. Hoewel de keuze in het aantal aanwezige producten in een bioscoop de laatste jaren flink is toegenomen. Gaat er niets boven je eigen keuken en koelkast. Je kunt tenslotte alles wat je lekker vind in huis halen en of zelfs bereiden in je eigen keuken voor tijdens de film. Iets dat niet in een bioscoop kan.

Conclusie

De conclusie laat zien dat je een bioscoopbezoek niet kunt vergelijken met je eigen thuisbioscoop. Deze twee worden op een andere manier benaderd. Thuis kun je geen nieuwe kaskrakers uit Hollywood kijken. En in de bioscoop kun je niet bingewatchen of je favoriete film nog een keer terug kijken. Wat dat betreft is de verwachting dat er nog een mooie toekomst voor zowel de bioscopen als streamingdiensten en thuisbioscopen staat te wachten.